Tuesday, April 28, 2009

زيارة ميدانية 1

زيارة ميدانية للاطلاع على مواقف تعليمية ومستلزماتها في الواقع التعليمي من تحضير المادة العلمية, وأساليب تدريس ووسائل تعليمية

27hb Apr;7.00am - Begitulah tajuk jadual kami pada hari ini. Lawatan ke sekolah2 rendah milik kerajaan untuk melihat situasi sebenar pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab di peringkat ibtidai (sekolah rendah). Lawatan kami dibahagikan kepada 4 kumpulan dan setiap kumpulan akan melawat 2 buah sekolah. Seawal jam 7.00am kami mula bergerak ke sekolah2 yg ditentukan. Sesi persekolahan bermula jam 8.00am. Saya berada dalam kumpulan 1 yg diketuai oleh Ust. Md Akhir (ketua deligasi), Ust. Wan Badrudin (Pensyarah IPG SAH), Ust. Safian (Pegawai BPI), Ust. Yusof (P. Pinang) dan Ust. Yusri (Melaka) selaku jurugambar. Saya ditugaskan untuk menemuramah pentadbir @ guru besar bg mendapatkan maklumat untuk melengkapkan instrumen tinjauan pengurusan sekolah secara umum dan bahasa arab secara khusus. Ust. Wan Badrudin pula ditugaskan menemuramah guru yg mengajar dan melengkapkan instrumen tinjauan P&P Bahasa Arab. Peserta yang lain akan membantu di samping mendapatkan input tambahan yg diperlukan. Saya hanya rumuskan di sini, dapatan yang saya perolehi sepanjang lawatan ini tentang pengurusan sekolah dan bahasa arab. Tinjauan P&P akan saya nukilkan pada tajuk yg akan datang, insyaallah.

1- Sekolah pertama yg kami lawati ialah Madrasah al-Uzaibiah li at-Ta'lim al-Asasi مدرسة العذيبية للتعليم الأساسي
2- Sekolah ini berada dalam kawasan bandar
3- Bilangan murid seramai 504 orang
4- Bilangan kelas sebanyak 19 buah (tahun 1 hingga 4)
5- Purata murid mengikut kelas adalah 25-30 orang sahaja
6- Murid akan ditempatkan mengikut kumpulan yg terdiri daripada 2 org murid pintar, 2 sederhana dan 1@2 lemah
7- Bilangan guru seramai 47 orang, 15 orang dari kalangan mereka ialah guru bahasa arab @ majal 1
8- Guru-guru dilabelkan mengikut 4 majal (opsyen spt panitia @ bidang) yg terdiri daripada 4 majal
9- Guru-guru majal 1 akan mengajar Pendidikan Islam, Bahasa Arab dan Kemanusiaan (Sejarah dan Geografi)
10- Guru-guru majal 2 akan mengajar Sains, Matematik
11- Guru-guru majal 3 akan mengajar Bahasa Inggeris
12- Guru-guru majal 4 akan mengajar seni pelbagai (art) atau kemahiran spt kemahiran hidup
13- Bahasa Arab mendapat peruntukan waktu sebanyak 18 waktu seminggu
14- Setiap 1 waktu = 45 minit
15- Aktiviti sekolah yg berfokuskan BA adalah seperti radio sekolah, pertandingan syarahan, bercerita, menulis berita dan projek membaca bersama ibu bapa di sekolah.
16- Bahasa pengantar yang digunakan di sekolah adalah Bahasa Arab yg standard @ fushah

0 Comments:

blogger templates | Make Money Online