Thursday, April 30, 2009

زيارة ميدانية 2

29hb April;7.00am - Pagi ini kami ke Mudirهah lebih awal kerana akan mengikuti lawatan ke-2 ke sekolah-sekolah sekitar Muscat. Lawatan hari ini adalah ke Sekolah Antarabangsa (International School @ المدرسة الدولية). Sebanyak 4 buah sekolah yang akan dilawati hari ini. Kami masih lagi diagihkan mengikut kumpulan lawatan yang sama seperti sebelum ini. Kumpulan saya akan melawat ke Sekolah Antarabangsa Sultan (Sultan's School @ مدرسة السلطان). Sekolah ini dibina pada tahun 1977. Lawatan ke sekolah antarabangsa adalah bertujuan meninjau P&P Bahasa Arab sebagai bahasa kedua. Kami tiba di sekolah ini pada jam 8.40am. Saya akan nyatakan di sini, input yg kami dapat sepanjang lawatan ini:

1. Bahasa pengantar di sekolah adalah bahasa Inggeris dan bahasa Arab di tempat kedua
2. Jumlah guru bagi segenap bidang @ opsyen adalah seramai 120 orang. Kebanyakan guru bukan merupakan warganegara Oman, malah merupakan dari negara arab dan eropah. Pengetua sekolah berasal dari Australia.
3. Jumlah murid sekitar 1200 orang. Purata nisabah guru dan murid adalah sebanyak 1:10.
4. Murid sekolah ini berlatarbelakang dari kalangan keluarga yang kaya dan berpendidikan tinggi. Sebahagian mereka merupakan bukan warganegara Oman, tetapi mengikut ibu bapa yang bekerja di Oman.
5. Sekolah antarabangsa tidak mendapat perutukan kerajaan Oman, malah pembiayaan sekolah adalah berdasarkan yuran pelajar.
6. Sekolah mempunyai prasarana yang sangat lengkap, mewah dan berprestij
7. Pengajaran Bahasa Arab adalah sebanyak 6 waktu seminggu. Setiap 1 waktu bersamaan 40 minit.

Tinjauan P&P
Kami berkesempatan meninjau 2 kelas P&P Bahasa Arab. Apa yg dapat kami lihat adalah:
1. Guru dan murid menggunakan ICT secara maksimum sepanjang aktiviti P&P.
2. Setiap kelas mempunyai attractive board, LCD, laptop, printer, radio dan berhawa dingin.
3. P&P berpusatkan murid. Semua murid dapat mengambil bahagian dalam setiap aktviti yang dijalankan.
4. Bilangan murid adalah sekitar 22-25 orang sahaja setiap kelas. Murid disusun mengikut kumpulan.
5. Guru banyak menggunakan kata-kata peneguhan yang positif dan merangsang murid belajar.
6. Murid menjawab peperiksaan @ ujian menggunakan laptop secara dalam talian.
7. Setiap murid mempunyai email sendiri dan sentiasa berkomunikasi dengan guru melalui internet jika terdapat sebarang masalah dalam pelajaran
8. Setiap ruang dalam kelas dipenuhi dengan bahan-bahan bantu belajar yang disediakan oleh guru @ hasil kerja pelajar.
9. Setiap hasil kerja murid yg terbaik @ tercorot akan dipamerkan di tepi kelas bahagian luar dan dapat dilihat semua

0 Comments:

blogger templates | Make Money Online